top of page
שטח - OFF ROAD
טיפים לנהיגת שטח עבור מועדון סילברדו
כתב: עופר אוגש
1. לא יוצאים לבד לשטח
כלל ראשון ובסיסי לטיול בשטח – לא יוצאים לבד לטיול שטח! במיוחד לא לאזורים נידחים כמו הנגב ומדבר יהודה. צאו לדרך לפחות בשיירה שני סילברדו, קחו עמכם ערכת חילוץ בסיסים, מים ואוכל ליום שלם ומטענים לסלולרי אם תצטרכו להתקשר...
קישור למסלולי טיול בארץ -
2. טיפוס עלייה בשטח טרשי
כל מי שנוסע בשטח יגיע בדרכו לעלייה!!! ולאחר שיטפס אותה יגיע לעלייה הבאה!
בדקו מהי האפשרות הטובה ביותר למסלול הטיפוס: בעדיפות לטיפוס בקו הניצב לעלייה – הגה ישר ואם מתמרנים לרוחב העלייה יש להיזהר משיפוע צד. יש לפנות מכשולים לאורך העלייה ולמלא בורות אם צריך. בזמן העלייה יש לשמור על מהירות קבועה ואיטית מבלי להקפיץ את הסילברדו ולתת למערכת בקרת האחיזה הטובה של הרכב לעשות את עבודתה ולהתגבר באופן אלקטרוני על ההצלבות ואבדני האחיזה.
קישור לטיפ שטח המלא של טיפוס עליה -
3. ירידה תלולה
האתגר בירידה תלולה הוא לרדת למטה ללא נזקים לרכב!
תחילה יש לבחון את הירידה בעין או בסריקה רגלית ורק אז להחליט על מסלול הירידה. רצוי כי הירידה תהייה בקו ישר למטה (גלגלים בכיוון הירידה) עם מינימום תמרון (רק בין מכשולים גדולים) כדי לא להכניס את הסילברדו לשיפוע צד היכול להוות סכנה לרכב ולנוסעים בתוכו. לאחר מכן יש להכין את הירידה ולפנות מכשולים לאורכה.
היכנסו לירידה לאחר שילוב של הילוך כוח ובמהירות איטית ועם רגל על הברקס – פסיעה אחר פסיעה ורק לאחר שרואים את קצה הירידה אפשר לשחרר את הבלמים ולאפשר למנוע לבלום את הסילברדו בירידה.
קישור לטיפ שטח המלא של ירידה תלולה -
4. נהיגה בשטח חולי
אין כמו נסיעה על דיונות וחולות – כאילו אנחנו חוצים את מדבר הסהרה...
אז ראשית יש להפחית את לחץ האוויר בצמיגים (לכמחצית מלחץ האוויר הרגיל) וזאת על מנת להקל על הסילברדו (והנהג) בצליחת הקרקע החולית. שימו לב כי מרווח הגחון שלכם קטן ומכלולי הרכב קרובים יותר לפגיעה מהקרקע. היזהרו ושמרו על הצמיגים שכן הפחתה של לחץ האוויר חושפת את דופן הצמיג לפגיעת חיצוניות וקרעים שלא ניתנים לתיקון.
בנסיעה בשטח חולי השתדלו לשמור על השבילים המהודקים – ירידה הצידה לתלוליות ולדיונות מבטיחה קצת תקיעות ושקיעות – מצוין למי שאוהב זאת!
בשטח חולי הנסיעה רציפה, במהירות גבוהה (יחסית) וקבועה, חשוב לנסוע בקו ישר עם כמה שפחות הפניות של ההגה וזאת על מנת לשמור על התנופה קדימה.
לטיפ שטח המלא של נסיעה בדיונות -
5. נהיגה בבוץ
טיול בשטח ביום חורפי שהאדמה בוצית הוא כייף לא נורמלי אך גם יכול להיות חוויה לא טובה.
ראשית לא יוצאים לבד לבוץ – חייבים עוד סילברדו!, חובה להצטייד בערכת חילוץ וגרירה. לא נכנסים לתוך הבוץ לפני שבדקתם מה עומקו והאם יש לאן לצאת ממנו, לא להתעצל - לרדת מהסילברדו, ללכת לבדוק את עומק הבוץ, והאם אפשרי לחצות אותו, מילוי אוויר בצמיגים מומלץ ויחדור עמוק לתוך הבוץ - תוספת של כ- 10 PSI תעשה את ההבדל, לא יורדים מהשביל – נוסעים אך ורק על קוליסים קיימים - הדרכים הצדדיות אמנם נראות טובות, אך הן בוציות הרבה יותר והשקיעה מובטחת!
נסיעה בבוץ יכולה להיות כיף גדול, אך צריך לדעת היכן עובר הגבול, ומתי הגעתם אל קצה גבול היכולת שלכם ושל הסילברדו שלכם.
לטיפ שטח המלא של נסיעה בבוץ -
6. לנהוג בטבע בדרך ארץ
סעו לאט על השבילים, היזהרו מבורות או אבנים בולטות על השביל ותנו כבוד למשתמשי הדרך האחרים – הולכי רגל, רוכבי סוסים, אופנועים ואופניים.
הקפידו לשמור על הטבע - אין לרדת מהשבילים המסומנים וגם אין סיבה או צורך לעשות זאת!, אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות המדבר ויש לשמור על הטבע ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
שימו לב היכן אתם "מניחים" את צמיגי הסילברדו והבינו את גודל הרכב תוך תשומת לב לתעלות, קפלי קרקע ואבנים על השבילים. במעברים קשים, אם צריך, היעזרו במכוון קרקעי שיעזור לכם לכוון את הגלגלים. אל תכנסו לתוך מקום שאתם לא בטוחים שאפשר לצאת ממנו, או להסתובב ולחזור לאחור, אם נדרש – תצעדו ברגל קצת קדימה כדי לבדוק את עבירות הדרך וההפתעות הצפויות.
7. ציוד בסיסי בסילברדו
אל תצאו לשטח בלי ציוד בסיסי לשהייה בשטח: אוכל ומים לשהייה בשטח ומומלץ גם ערכת קפה, מחצלת וכיסאות כדי לעצור בלב הטבע וליהנות מהאווירה. חשוב לקחת מפה ו/או מכשיר ניווט (אפשר גם תוכנת ניווט לסמארט-פון)
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה – ג'ק/מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים ובדוק, בעלי הניסיון יצטיידו גם בערכת תיקון פנצ'ר וקומפרסור וגם ציוד חילוץ בסיסי של רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים לאוזני גרירה של הסילברדו שלכם ישלימו את הרשימה.
קישור לטיפ שטח המלא -
bottom of page